Canada

19 mei: Via North Cascades National Park naar Canada

We komen erachter dat we nog langs het North Cascades National Park wilden. Gelukkig zijn we gister maar een kilometer te ver gereden. Dus we staan op tijd op (Kwin weet precies hoeveel hij geslapen heeft dankzij de Fitbit) en gaan op pad. De park ranger bij het visitor center raadt ons het Diablo Lake trail aan. Dit blijkt ook echt prachtig. We lopen in drie uur heen en weer door een prachtig bos met uitzicht op besneeuwde toppen. Terug bij de parkeerplaats aan het meer bakken we pancakes voor de lunch. Met veel spek.

Untitled

Goed gevuld rijden we naar Canada. Er is een kleine file voor de grens. We staan langs een mooi meer en brede groene stroken. Die Canadezen hebben er iets moois van gemaakt. De grens is geen probleem. Bij het afrekenen van ons eerste kopje koffie in Canada blijkt dat we niet kunnen pinnen en we nog geen contant geld hebben. Heel gênant, maar de dame is erg aardig en we krijgen hem gratis. Welkom in Canada!

Bij Vancouver vinden we een RV park net voorbij de stad over een brug. Ze hebben hier een hot tub, waar we meteen gebruik van maken. Het zou best eens fijn kunnen worden in Canada.

20 mei: Vancouver

UntitledDe volgende ochtend wandelen we terug over de brug naar het centrum. Een flink stuk lopen, en zeer de moeite waard. Het is hier erg mooi. In de haven is een boulevard, en we gaan uiteraard op jacht naar koffie. En worteltaart. Dan zijn we voldoende aangesterkt om verder downtown te lopen. We zien watervliegtuigen opstijgen en landen op het meer. Er is ook een groot conferentiecentrum. Er staan borden met het ontwerp van dit gebied. En het ziet er in het echt precies zo uit als op de plaatjes. Het is hier heel netjes aangeharkt en met veel glas.

Untitled

We eten bij de Subway aan het water. En vinden even later een leuk hip koffietentje in soort kleine Chrysler building. Op de oude foto’s aan de wand zien we dat dit vroeger het hoogste gebouw hier was! Nu is het een ukkie vergeleken met de rest van de stad. Na onze verkenning van Vancouver lopen we terug door een park. UntitledEn moeten ergens over een hek klimmen om niet helemaal terug te hoeven. Oeps. We komen langs een mooi meertje, waar er kippengaas om de bomen zit om ze te beschermen tegen bevers. Het is hier allemaal nogal pittoresk. Dan doen we nog boodschappen en duiken op de camping weer in de hot tub. De Fitbit stappenteller vertelt ons wat onze voeten al wisten: “overachiever”. We compenseren snel de calorieën.

21 – 22 mei: Whistler

We rijden verder, op weg naar Whistler. Het is best een stuk rijden met veel regen. Niet voor niks, want het is prachtig groen. We lunchen bij een parkeerplaats, en maken daarna een korte wandeling in de regen om het meertje aldaar. Want dat moet van de Fitbit. In Whistler vinden we een RV park zonder riool. En met alleen wifi in de lobby. Dus strijken wij ouderwets neer in de lobby om te internetten en ons blog te updaten. (Nee, niet met deze recente gebeurtenissen. Dit schrijf ik ruim twee jaar later…)

Untitled

Er zijn in Whistler mooie bergwandelingen te maken. Dit zijn de ‘Canadian Rockies’. We vinden de lift alleen bizar duur, dus stippelen we een mooie route uit door het dal. We zien veel bouwactiviteit onderweg, met prachtige plekken aan een meer. Daarna verkennen we het dorp onder het genot van een kopje koffie. Whistler is een tijd terug de locatie van de Olympische spelen geweest. Alles lijkt nog in dezelfde vers geverfde staat te zijn. Heeft wel een bijzondere sfeer. Na onze sportieve ochtend besluiten we tot een late worstenbroodjes lunch bij ons busje. We nemen de rest van de middag ‘vrij’ en lezen rustig een boekje.

23 – 25 mei: Lake Louise en Banff

We rijden door prachtige en vochtige dalen en indrukwekkend berglandschap. We stoppen bij een RV park aan rivier. Het is een gok: we moeten over een zandpad naar beneden rijden en het regent. Altijd spannend of onze drietonner weer boven komt door de modder. De rivier is nu een gigantisch dal. Normaal is het water twintig meter hoger! Nu is het een zandvlakte met en klein meanderend riviertje. Het uitzicht is echt fantastisch.

Untitled

UntitledHet is tijd voor Lake Louise. We parkeren op een grote parkeerplaats bij een even groot hotel. Dit resort was vroeger alleen te bereiken met de trein! Moeilijk voor te stellen om in deze ruige omgeving te reizen zonder wegen. Het hotel heeft prima koffie. We lunchen daar bij het meer. Het ziet er extra bijzonder uit doordat het sneeuwt! We lopen een stukje door de sneeuw, en genieten zo van het uitzicht dat we doorlopen tot het eind van het meer.

Dan snel verder naar Banff op onze road trip. Onderweg moeten we tanken en werkt onze creditcard weer niet. Er lijkt een probleem met de ING. Gelukkig weet de tankbediende raad. Hij blijkt Nederlands en vertelt ons dat er verderop een ATM is die het wel doet. Later blijkt de ING de kaart te hebben geblokkeerd omdat al dat reizen verdacht was. Tja.

We parkeren ons busje op een RV park met herten. Na het eten gaan we naar de hot springs. Die zijn heerlijk! Altijd bijzonder om tussen de sneeuw en koud weer in zo’n warm zwembad te zitten. We zien een jongen flauwvallen. Combinatie van de hoogte, de hitte en vermoeidheid. Ik bewonder de medewerker die hem heel professionele opvangt volgens alle EHBO regels. Dit komt duidelijk vaker voor.

UntitledDe volgende dag rijden we na een kop koffie in het dorp weer naar de hot springs. Dit keer niet om te ontspannen, maar voor een stevige wandeling die daar begint. Volgens het bord 3 tot 4 uur, voor 5,5 kilometer en 650 meter omhoog. We knallen in 1,5 uur naar boven door de sneeuw en zijn erg in ons nopjes over onze blijvend goede conditie. Het uitzicht is ook weer fenomenaal het dal in. Er is een restaurant op de top, en we trakteren onszelf op chocolademelk met slagroom. Naar beneden is moeilijker dan omhoog met de glibberige sneeuw. We doen er weer 1,5 uur over. Dan sluiten we af met een kop koffie in hetzelfde cafe, waar de wifi goed genoeg is voor FaceTime. Daarna is het snel door naar Calgary, want onze National Park permit is al een paar uur verlopen. Aangekomen vinden we een camping en gaan dan op jacht naar een restaurant. We besluiten tot de ‘Cultural Heritage’ van fastfood in Canada: A&W, home of the family burger. Het is shabby, met een aardige burger en prima frietjes.

26 mei: de Grote Schoonmaak

UntitledDit is alweer onze laatste stop in Canada, en een paar weken voor het einde van onze Grote Reis. We besluiten het busje grondig te reinigen als voorbereiding op haar grote zeereis. We huren een tapijt reiniger bij de Safeway en houden een grote schoonmaak. Gelukkig is het mooi weer: we zetten al onze meuk buiten en binnen droogt het snel. De tapijtreiniger haalt onwaarschijnlijk vieze smurrie uit het busje. Vijf maanden zweet en stof, en misschien nog van daarvoor? Iehww. We wassen ook de gordijnen, en alles ruikt weer heerlijk fris. En de gordijnen hangen er verdacht soepel bij. Hmmm. Maar niet te veel over nadenken. We trakteren onszelf op een bioscoopbezoekje. Het is 350 meter verderop, dus we gaan met de auto. Uit respect voor de lokale bevolking natuurlijk. Want hoewel Canada wat minder stereotypisch lijkt dan Amerika, lijkt het er toch verdacht veel op. We zien The Hangover Part III. Prima entertainment.

This entry was posted in Canada, Panamericana, USA. Bookmark the permalink.